Hoe om te gaan met je brein

Vraag een willekeurig persoon naar zijn of haar meest waardevolle bezit, en ze zullen antwoorden met: Het huis, de auto, de spaarrekening voor mijn oude dag. Sommigen voegen hier nog familie, vrienden en een goede gezondheid aan toe. Maar men vergeet vaak hét belangrijkste bezit. Het bezit dat ze onderscheid van iedereen op de planeet: de geest.


Je geest -en je vermogen om te denken en problemen op te lossen- is je nummer één gereedschap om een rijk en vervullend leven te leiden. Zelfs als je je geld verdient door met je handen te werken, is het je geest die het verschil maakt. De vraag is daarom: hoe zorg je zo goed mogelijk voor die indrukwekkende biologische computer aan de binnenzijde van je hoofd?

Behandel het als een herdershond

Alle honden hebben aandacht nodig, en liefde. En als het kan ook een plekje waar ze zich lekker behaaglijk kunnen oprollen. Maar herdershonden hebben nog iets meer nodig. Ze hebben een doel nodig, een functie. Herdershonden zijn blij als ze actief bezig zijn, en het gevoel hebben met iets nuttigs bezig te zijn.

De hersenen zijn ongeveer hetzelfde. Ook zij hebben aandacht, liefde en een zekere mate van activiteit nodig. Als al deze elementen aanwezig zijn, is er een ideale conditie voor de hersenen om zich goed te kunnen ontwikkelen.

Voed de grijze materie

Net als een raceauto heeft je brein constant brandstof nodig van hoge kwaliteit om optimaal te presteren. Als je je wonderlijke brein wilt laten opereren op de hoogste capaciteit, dan doe je er verstandig aan om het goed te voeden. Veel gezonde groenten, fruit en voldoende water. Snacks waar veel suiker in zit en energydrinks vertragen je hersenen juist alleen maar.

Doe relaxed

Veel onderzoekers beweren dat stress één van de grootste oorzaken is voor gezondheidsrisico’s in de moderne wereld. Steeds meer mensen zeggen overweldigd te zijn door de wereld, en kampen met burn-outs. Volgens WebMD, een online medisch gerelateerd magazine, zijn veel ziekten tegenwoordig terug te leiden naar een te hoog stressgehalte. Stress is de veroorzaker van of maakt aandoeningen als obesitas, hartziekten en Alzheimer erger. Verder in het rijtje staan: diabetes, depressie en astma.

Een manier vinden om je mentale stress te verminderen en ontladen kan inmiddels dus een levensreddende functie hebben. Yoga en meditatie, lange wandelingen in de natuur en gesprekken met goede vrienden kunnen hier helpen.

Slaap is essentieel

Om de overdag aangemaakte stresshormonen af te breken is niet alleen een evenwichtige geest van belang, maar ook de hoeveelheid en kwaliteit van je slaap. Wie niet goed slaapt bouwt het stresshormoon steeds verder op. Waar een hond gemiddeld 12 tot 14 uur per dag slaapt, kan een mens het al redden met 7 uur. Wie er een kunst van maakt om zo min mogelijk te slapen, stevent regelrecht op een afgrond af.

Te weinig slaap resulteert in meer irritaties, te veel eten, cognitieve beperkingen, verminderde productiviteit en meer. Wees er daarom van verzekerd dat je iedere nacht voldoende slaap krijgt. Zorg dat je slaapkamer is ingericht als slaapkamer, zorg voor een goed bed en een goed matras.

Niet teveel afleiding

Er moet nog iets toegevoegd worden aan het verhaal van de herdershond. Net als de hersenen, hebben (herders)honden ook mentale stimulatie nodig. Als honden zich vervelen, worden ze destructief. Ze gaan aan je meubels knagen en vernielen je favoriete schoenen.

Bij de hersenen is dit niet anders. Als je 2 dagen achtereen je favoriete serie hebt gebinged voel je je waarschijnlijk behoorlijk gaar. Zorg voor afwisseling. Ga de tuin in, doe vrijwilligerswerk, of pak eens een boek op. Je geest is het meest waardevolle dat je bezit. Voed je geest, hou van je geest. Geef je geest de rust en aandacht die het verdiend. Als jij goed voor je geest zorgt, zorgt je geest goed voor jou.

WIJ MAKEN UW NACHTEN!