Tips om beter te slapen

Het is niet altijd gemakkelijk om zomaar in slaap te vallen. Waar sommigen van ons al slapen voordat het hoofd het kussen heeft geraakt, kunnen anderen tevergeefs schaap na schaap tellen en urenlang wakker liggen. Dit artikel is geschreven voor de laatste variant: er zijn een aantal zeer simpele stappen die je kunt ondernemen, om er voor te zorgen dat óók jij als een roosje in slaap valt.


NB: als je iedere nacht last hebt van slapeloosheid kan dit artikel je niet verder helpen. Wel is het verstandig om dit probleem met je dokter te bespreken.

Oké, ben je klaar om lekker te slapen? Pak alvast je lekkerste kussen erbij en ga in je favoriete slaaphouding liggen. De simpele stappen in dit artikel zullen je helpen om nóg lekkerder weg te drijven naar dromenland.


Doe al je apparaten uit

Deze tekst lees je op een beeldscherm. Op zich niet zo’n probleem, behalve als het midden in de nacht is. Vrijwel iedere deskundige op het gebied van slaap zal je vertellen dat beeldschermen funest zijn voor een goede nachtrust. De reden is onwijs simpel: je lichaam luistert naar de natuur. Als het donker wordt, weten je hersenen dat het zo langzamerhand tijd wordt om naar bed te gaan. Als het donker wordt, produceren de hersenen de stof melatonine. Melatonine zorgt er voor dat je je slaperig begint te voelen. Echter: als je je hersenen blijft plagen met het kunstmatige licht van een televisie, laptop of mobiele telefoon, zullen ze in de veronderstelling verkeren dat het nog geen nacht is. De hersenen denken dan ‘oh, het is nog licht. Dan ga ik ook geen melatonine afscheiden’. Zonder melatonine geen slaap. Dus, verban alle beeldschermen uit je slaapkamer!

Tip: als je nou écht niet zonder je telefoon kunt is het verstandig om te kijken naar applicaties die je kunnen helpen. Het is namelijk zo dat niet alle soorten licht de melatonine-afgifte blokkeren. Alleen blauw licht zorgt voor dit effect. Door dus het blauwe licht uit je beeldschermen te filteren kun je er voor zorgen dat je hersenen alsnog melatonine gaan afscheiden. De meeste moderne telefoons en laptops kennen al een functie die iets in de geest van ‘night light’, of ‘blue light filter’ heten. Mocht jouw apparaat niet over zoiets beschikken, dan zijn er voldoende applicaties die je kunt downloaden die het blauwe licht uit je beeldscherm zullen filteren. Voor Windows apparaten kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van F.lux en voor Android apparaten is er de app genaamd Twillight.

Hou het donker

Aansluitend bij het vorige punt, is het van belang dat de plek waar je slaapt donker is. Zoals zojuist besproken gaan de hersenen pas in de ‘slaap-modus’ bij een afwezigheid van licht. Door ’s avonds fel (kunstmatig)licht aan te hebben kunnen je hersenen niet wennen aan het idee dat het nacht is. Maak laat in de avond gebruik van gedempt licht en sfeerlicht. In de zomer is het verstandig om lichtwerende gordijnen aan te schaffen. Is dit te duur, dan kun je natuurlijk ook gewoon een simpel slaapmasker aanschaffen. Simpel gezegd: het is gemakkelijker om dromenland te betreden als de wakkere wereld niet constant via je ogen naar binnen probeert te sluipen.

Hou het koel

Je kent ongetwijfeld het nare gevoel van warm, klam en zweterig wakker worden. Het menselijk lichaam houdt er niet van om te warm te zijn, zeker niet als het probeert te slapen. Sterker nog: het lichaam ventileert tijdens het slapen warmte, en koelt daardoor enkele graden af. Dit kan echter niet werken als de ruimte waarin je slaapt warmer is dan de lichaamseigen temperatuur. Zet een ventilator aan, doe al je kleren uit, en een raam open. Wat je doet maakt niet uit, zolang het maar koeler wordt. Dan kun je daarna weer lekker onder je favoriete dekentje wegdommelen.

Let op het geluid

Tijdens de slaap worden de meeste zintuigen uitgeschakeld of op een laag pitje gezet. Het lichaam raakt verlamd, geur, tast en zicht worden uitgeschakeld. Toch, omdat we van oudsher ook maar dieren zijn, blijft één zintuig onveranderlijk zijn werk doen, namelijk het gehoor. Vroeger kon het gehoor ons beschermen tegen gevaarlijke indringers, tegenwoordig liggen we wakker van een snurkende partner, de hond van de buren of de auto’s die nét iets te hard voorbijrazen.

Om goed te slapen is het van belang dat er rust heerst. Met veel geluid is er geen rust. Bekijk daarom al je opties. Snurkt je partner? Dan zijn er tal van snurk-apparaten te vinden op het internet die wellicht kunnen helpen.

Heb je last van omgevingsgeluid? Dan is er de mogelijkheid om ‘op maat gemaakte’ oordopjes aan te schaffen. Deze kunnen tot wel 40 decibel aan geluid dempen. Wat ook kan helpen is de aanschaf van een zogeheten ‘white noise machine’. Dit is een apparaat dat ruis-geluiden uitstoot. Door het continue en monotone geluid zal je ongetwijfeld snel in slaap vallen.

Als je niet gelijk zo’n heel apparaat in huis wilt halen, zijn er ook voldoende mobiele applicaties te vinden die hetzelfde geluid kunnen nabootsen. Vaak tref je hier ook andere rustgevende geluiden, zoals regen, zacht bespeelde akoestische instrumenten of andere achtergrondgeluiden.

Zorg voor een goed bed

De kwaliteit van het bed waar op geslapen wordt heeft een grote impact op de kwaliteit van de slaap. Factoren als grootte, leeftijd, ondersteuning, postuur en comfort spelen allemaal een rol en bepalen of we ’s ochtends uitgerust wakker worden, of als een bejaarde vol pijntjes uit bed rollen. De algemene consensus is dat een matras eens in de 6 tot 8 jaar toe is aan vervanging.

Een goed matras is erg persoonlijk. Als alle bovenstaande factoren worden meegenomen, blijft het nog altijd een zaak van persoonlijke voorkeur wat lekker ligt en wat niet. De één vindt een hard matras heerlijk, de ander zweert bij zachtheid. Dit is niet te meten. Ben je benieuwd naar wat een goed matras voor jou is? Neem dan eens contact op met één van de slaapexperts van MatrasFactory. Geheel vrijblijvend zullen ze je voorzien van kundig advies.

Langskomen is natuurlijk ook altijd een optie. Dat kan bij de showroom, gelegen naast de eigen fabriek te Heerenveen. We zien je graag verschijnen!

WIJ MAKEN UW NACHTEN!